Sydsvenska Avdelningen

Sydsvenska Avdelningen har sitt säte i Lund.

Martina Björk, ordförande. Martina har läst klassisk grekiska vid Lunds universitet, men det är egentligen latin som är huvudämnet. År 2016 disputerade hon på en avhandling om Ovidius vid Lunds universitet. Akademiska intresseområden är västerländsk kultur- och idéhistoria, klassisk poesi, retorik och mytologi. Martina har tidigare arbetat som gymnasielärare men är nu verksam som kyrkomusiker. Musik och sång är stora intressen, liksom litteratur och handarbete.

Maria Katsarou Tägil. Maria är född i Grekland och kom till Sverige 1990. Hon har en bachelor degree i International Politics vid George Washington University, USA, samt en master i International Negotiations vid Lunds universitet. Hon arbetar vid Lunds universitet som International student coordinator.

Linda Renhed. Linda har en master i Arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet. Intresset för Grekland och speciellt antiken väcktes redan i unga år då hon fick höra om de grekiska myterna. Drömmen är att jobba som arkeolog i Grekland. Linda ansvarar för anmälningar till våra föredragskvällar.

Thomas Stoor, teol. dr (Lunds universitet), för närvarande verksam som kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn. Tidigare assistent och präst vid Skandinaviska sjömanskyrkan i Athen/Pireus. Medlem i arbetsgruppen för Svenska kyrkans samtalsdagar med de ortodoxa och orientaliska kyrkorna i Sverige. Författare  till boken Den oönskade missionen om ortodoxa kyrkans reaktion på västerländsk mission.Medlem i Friends of Mount Athos, Oxford